מרכז תנוענת רעננה

 

מרכז תנוענת ברעננה – תנועה כבסיס לטיפול בהיפראקטיביות, הפרעות קשב ולקויות למידה

תנועת הוא מרכז טיפולי המשלב מגוון שיטות כדי לסייע לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, בעיות תקשורת, בעיות התנהגות ולקויות למידה.

את תנוענת הקימה ענת ירדני, מומחית לטיפול בילדים עם לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז, ומלווה התפתחותית בתנועה ומגע. מרכז תנועת הוקם בשנת 2005 ברעננה. המרכז הוקם מתוך אמונה שניתן לטפל בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז במגוון שיטות, כדי למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. טיפול נכון יוביל אותם להתקדם ולהצליח בחיים.

מרכז למידה ייחודי

ירדני אומרת, שבדרך כלל יש קשר בין הפרעת קשב וריכוז ללקויות למידה. ילדים הסובלים מהיפראקטיביות או מבעיות תקשורת, יתקשו לעיתים תכופות לתפקד כמו ילדים רגילים – ניתן יהיה לזהות שאינם מבינים הוראות, או סובלים משכחה מתמדת. בתהליך למידה נדרשות מיומנויות מסוימות. זהו תהליך חשיבתי מורכב, שמתלווים אליו גם דרישות התנהגותיות, כמו אחריות, מוטיבציה, כושר ארגון, עמידה בזמנים ועוד. לכן אחד הנושאים החשובים במרכז הלמידה הוא הקניית הרגלי למידה או ארגון החומר הלימודי, שאליהם מתלווים גם מגוון שיטות פדגוגיות וטיפים ללמידה. כך, למשל, מלמדים את הילדים איך לקרוא את השאלון של המבחן, איך לתכנן את הזמן בבחינה, איך לענות תשובה מלאה ועוד.

אבחון קודם לכל

כדי להגיע לתוצאות חיוביות בהליך הטיפולי, ענת מבצעת סדרה של אבחונים בתחום התמחותה. לצורך הכשרה התפתחותה המקצועית, הוכשרה ענת במיטב השיטות והגישות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, לקויות למידה, דיסלקציה, לקויות תקשורת ובעיות התנהגות. בין היתר התמחתה ענת  בקינסיולוגיה -  שיטת טיפול המתמקדת בשרירים ובתרגילי מוח, שיטת רמי כץ, שיטת אירלן, שיטת פרופ' פוירשטיין -  שילוב בין טיפול קוגניטיבי לבין טיפול רגשי, ושיטת ורדי – המתמקדת במערכת שיווי המשקל ובמערכת ההצלבה המעבירה מידע בין שני חלקי המוח.
בנוסף להכשרה האבחונית והטיפולית, עברה ענת הכשרה בהכנת משחקים מותאמים לילדים, המאפשרים להם למידה יעילה בצורה קלה ונעימה (בהנחיית לאה פקין).
האבחונים בתנוענת מתבצעים בדרך מהנה ומאתגרת בשילוב תנועה, מגע, משחקים דידקטיים, משחקים לוגיים והוראה מתקנת. האבחון בודק את תפקודן של המערכות המוטוריות, התחושתיות, המערכת השפתית, קשרים לוגיים, הבנת הנקרא, הבנה מתמטית וסוגי זיכרון.

לדברי ענת ירדני, מגוון שיטות הטיפול והשילוב ביניהן מאפשר לעבוד על המערכות השונות באופן מדויק, ובכך ליצור תוצאות טובות במהירות ולטווח הארוך.

הדרכה להורים ואוירה תומכת

מרכז תנוענת מעניק הדרכה וליווי שוטף להורים. ההדרכה מתבצעת באמצעות סדנאות הורים וכן באמצעות הדרכות אישיות בבית. לדברי ענת, ההורים זקוקים להדרכה לאורך כל הטיפול בילד כדי לתמוך בו. כאשר ההורים שותפים מלאים לתהליך ויודעים בכל שלב עם מה מתמודד הילד, הם יכולים לסייע לו ברגעי משבר.
ענת מציינת עוד, כי שינוי אפשרי בסביבה קרובה ומקבלת. לצורך זה מקפידים בתנוענת על אוירה תומכת, שמעודדת צמיחה והתפתחות ויצירת יחס איש וקרוב עם כל מטופל.
ענת מציינת עוד, שאי אפשר להסיק לגבי משך הטיפול מהאבחון. בדרך כלל הוא תלוי בהתקדמות האישית של כל ילד, במוטיבציה שלו, בתמיכה של ההורים ובמטרה שהילד שם לעצמו. כאשר כל אלה עובדים בהלימה, כמות הטיפולים משתנה בהתאם.

למה דווקא תנועה

ביקשנו מענת לתת דוגמה שתמחיש את העבודה בתנוענת בהשוואה למרכזים דומים אחרים. ענת מציינת, שבדרך כלל כל מרכז מעניק מענה טיפולי בהתאם להתמחות של מי שעומד בראשו. בתנוענת, לפי השם, שמים דגש על תנועה, היא אומרת. קחו לדוגמה ילד שסובל מהיפראקטיביות. היפראקטיביות היא פעלתנות יתר, שמתלווים אליה כמה מאפיינים. למשל, חזרה על אותה תנועה שוב ושוב, דיבור מהיר ואינטנסיבי, חוסר שקט תמידי – גם במצבים שניתן להיות בהם רגועים, כמו שכיבה במיטה או ישיבה ליד שולחן, חוסר יכולת לבצע שתי מטלות בו זמנית, חוסר שליטה בדחפים, למרות שמאוד רוצים ועוד. ילד היפראקטיבי חווה מצוקה משולבת; חברתית, רגשית, פיזית. מבחינה פיזית יש לבחון מה קורה לו וכיצד מתגברים על הבעיה. טיפול בתנועה הוא דרך מצוינת, כיון שהיא גם מאפשרת לילד "לשחרר קיטור" וגם ללמוד דפוסי התנהגות אחרים. מבחינה חברתית, הילד עשוי לסבול מדחייה של חבריו לכיתה, שלא מסוגלים להכיל את ההתנהגות ההיפראקטיבית שלו. לימוד שליטה בדחפים באמצעות אימון תנועתי הוא דרך מצוינת כדי להקל על הילד ובכך לנסות למצוא את מקומו בחברת בני גילו.

מה הן שיטות פוירשטיין ואירלן וכיצד הן יכולות לסייע לילדים בעלי לקויות למידה שונות?

"פרופסור פוירשטיין ז"ל היה אדם גאוני שפיתח שיטה מדהימה שבאמצעותה ניתן לפתח יכולות אישיות ולמקסם את הפוטנציאל האישי. השיטה שלו יעילה בטיפול בילדים וגם במבוגרים, בין היתר, בקרב אוכלוסיית אוטיסטים וגם פגועי מוח. (מכון על שמו שמנוהל על ידי בנו, פועל כיום בירושלים). שיטת אירלן היא שיטה המיועדת לעזור לאנשים וילדים שסובלים מרגישות יתר לאור. הקושי שלהם מתעורר בגיל צעיר, כאשר הם 'לא מסוגלים' לפענח מה שכתוב על גבי דף לבן בגלל האפקט של החזר אור בעוצמה חזקה מידי מבחינתם כושר הראיה שלהם. שיטת אירלן מכירה ברגישויות יתר זאת ובאמצעותה ניתן למצוא ולהתאים את הגוון המתאים וה'נכון' לראיה תקינה, על ידי עבודה עם שקפים צבעוניים בעשרה גוונים שונים. כך, 'לפתע פתאום', צורות ואותיות שנראו חסרי משמעות הופכות לתמונה, למילים ולמשפטים 'הגיוניים'. האמרה ש'הכל בחיים יכול להשתנות אם רק מרכיבים  משקפיים וורודים' הופכת במקרים כאלה לנכונה ומדויקת לא רק מבחינת גישה רגשית, אם כי כמובן מדובר כאן על התאמה אישית של גוון אופטימלי לראייה. חשוב לציין שהגברת שולמית אלעד מירושלים היא הנציגה המוסמכת והמורשית היחידה בישראל (בשיטת אירלן), להתאים משקפיים מיוחדים מסוג כזה לילדים לאותם אלה שזקוקים לעזרה מעבר לבעיית קריאה". 

מקצועיות וסבלנות אין קץ, נתינה ואהבה, ניסיון אישי כילדה דיסלקטית כמו גם ליווי צמוד והנחיית הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה – כל אלה הופכים את ענת ירדני מרעננה למטפלת ייחודית שמצליחה להצעיד ילדים אל עבר עתיד טוב יותר עבורם.