הדרך להצלחה

פורסם ב נוב' 24, 2015 

 

במסגרת מדור המומלצים של אלטרנטיבלי, אנו שמחים להציג את ענת ירדני מרעננה, בעלת קליניקה בשם 'תנוענת', מטפלת רב תחומית המסייעת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שונות כמו גם הכנה ללימודים בכיתה א'. ענת ירדני, מומחית בשיטת וורדי ועובדת במגוון שיטות נוספות: קינסיולוגיה, שיטת רמי כץ, פוירשטיין ואירלן.

איך הגעת לתחום עיסוק זה?

"תמיד הרגשתי ש'משהו לא בסדר איתי' וחוויתי קשיים בביצוע משימות פשוטות לכאורה. בילדותי הוגדרתי כ'ילדה בעייתית' וכ'אחת שיש לה יכולות אך אינה ממצה אותן'…שנים מאוחר יותר, לאחר שנשאתי ועברתי להתגורר בארצות הברית, 'גיליתי' בין היתר, את 'העולם של לקויות למידה'. אחרי שהגעתי למכון אבחון מקצועי, התברר שאני בעצמי סובלת מדיסלקציה. בדיעבד, הבנתי שזאת בדיוק הייתה הבעיה שלי, אלא לצערי, אז עדיין לא הכירו את התחום הזה בישראל. אחרי שנים, כשחזרתי לארץ, עבדתי בכפר הנוער 'נווה הדסה' (במקצוע הראשון שלי – לבורנטית) ושם גיליתי את היכולת שלי להתחבר ולתקשר לילדים עם בעיות לימוד והתנהגות שונות. החלטתי להתמקצע בתחום, נרשמתי ללימודים ומאז לא הפסקתי. התחלתי להעביר בבית הספר 'הפסקה פעילה' ובשלב הבא גם קיבלתי מספר שעות הוראה מתקנת. לפני כעשר שנים פתחתי קליניקה ברעננה ומאז אני עוסקת בתחום בהתלהבות ובתחושת שליחות".

מהן השיטות בהן את משתמשת?

"אני עובדת עם מגוון שיטות המותאמות לצרכים של הילדים שמגיעים לטיפול וזה גם הייחוד שלי, בנוסף לניסיוני האישי. אני מתמקדת בשיטת וורדי העוסקת בעבודה פיסית-רגשית-קוגנטיבית באמצעות תרגילים פשוטים ופיתוח פעולת שרירים תקינה. השיטה מחברת תפיסת גוף ומרחב ומשפרת יכולות ריכוז ולמידה. כך לדוגמה, תרגול של הליכה במעגל או בצורת הספרה שמונה (המעודד פיתוח מערכות הצלבה במוח) עשוי לשפר באורח 'פלא' יכולות לימוד בחשבון. במקביל – אני עובדת בשיטת הקינסיולוגיה (מוח 1) הכוללת מבחן שרירים ובמקביל, גם עבודה פיסית שמאיצה תהליכים בתת מודע לטובת פיתוח תחושת יכולת אישית וביטחון עצמי. הטיפולים שלי משלבים גם הדרכת והנחית הורים כדי שיוכלו לקחת חלק פעיל ולתמוך בתהליכים הקידום של ילדם. שיטת רמי כץ היא שיטה נוספת בה אני משתמשת: השיטה מבוססת על איזון חושים ותחושות ועל עודף וחוסר רגישויות שונות שעלולות לפגום בהתפתחות ותפקוד תקינים. הרציונל מאחורי השיטה הוא ההנחה שאנו קולטים את העולם סביבנו מרגע לידתנו וכאשר הקליטה לקויה – הכל משתבש ובמיוחד הפרשנות שלנו, תפיסת העצמי וכל מה שסובב אותנו".

 

מה הכוונה?

"למשל, יש ילדים בעלי רגישות שמיעתית גבוהה. אלה ילדים ששומעים הכל וכל רעש ורחש מגרה את החושים שלהם בהתמדה ובהכרח – גם מפריע להם. ילדים כאלה לא תמיד יודעים להבחין בהתרחשות סביבם באופן ה'נכון' והתופעה עלולה לגרום להם לתסכול, לרגשות נחיתות, מבוכה ובלבול בהבנת סיטואציות ומצבים". 

 

מה הן שיטות פוירשטיין ואירלן וכיצד הן יכולות לסייע לילדים בעלי לקויות למידה שונות?

"פרופסור פוירשטיין ז"ל היה אדם גאוני שפיתח שיטה מדהימה שבאמצעותה ניתן לפתח יכולות אישיות ולמקסם את הפוטנציאל האישי. השיטה שלו יעילה בטיפול בילדים וגם במבוגרים, בין היתר, בקרב אוכלוסיית אוטיסטים וגם פגועי מוח. (מכון על שמו שמנוהל על ידי בנו, פועל כיום בירושלים). שיטת אירלן היא שיטה המיועדת לעזור לאנשים וילדים שסובלים מרגישות יתר לאור. הקושי שלהם מתעורר בגיל צעיר, כאשר הם 'לא מסוגלים' לפענח מה שכתוב על גבי דף לבן בגלל האפקט של החזר אור בעוצמה חזקה מידי מבחינתם כושר הראיה שלהם. שיטת אירלן מכירה ברגישויות יתר זאת ובאמצעותה ניתן למצוא ולהתאים את הגוון המתאים וה'נכון' לראיה תקינה, על ידי עבודה עם שקפים צבעוניים בעשרה גוונים שונים. כך, 'לפתע פתאום', צורות ואותיות שנראו חסרי משמעות הופכות לתמונה, למילים ולמשפטים 'הגיוניים'. האמרה ש'הכל בחיים יכול להשתנות אם רק מרכיבים  משקפיים וורודים' הופכת במקרים כאלה לנכונה ומדויקת לא רק מבחינת גישה רגשית, אם כי כמובן מדובר כאן על התאמה אישית של גוון אופטימלי לראייה. חשוב לציין שהגברת שולמית אלעד מירושלים היא הנציגה המוסמכת והמורשית היחידה בישראל (בשיטת אירלן), להתאים משקפיים מיוחדים מסוג כזה לילדים לאותם אלה שזקוקים לעזרה מעבר לבעיית קריאה". 

מקצועיות וסבלנות אין קץ, נתינה ואהבה, ניסיון אישי כילדה דיסלקטית כמו גם ליווי צמוד והנחיית הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה – כל אלה הופכים את ענת ירדני מרעננה למטפלת ייחודית שמצליחה להצעיד ילדים אל עבר עתיד טוב יותר עבורם.