משחק כאמצעי להפנמת הלמידה

פורסם ב נוב' 24, 2015 

 

 

ילדים רגילים יכולים ללמוד שיר בעל פה, לצטט מספר משפטים שאמר מישהו אחר, לשנן, לתרגל שוב ושוב. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים במטלות הללו, בעיקר כיון שהן לא מעניינות אותם, נתפסות כמונוטוניות וחוזרות על עצמן, ודורשות לעשות דברים שהם לא אוהבים.

אז מה עושים? 

כיצד לומדים את לוח הכפל בעל פה אם זה מייגע במיוחד? 

כיצד לומדים תפקיד להצגה בסוף השנה? 

כיון שעבור ילדים עם תופעות קשב וריכוז זה קשה במיוחד, צריך להכניס ללמידה אלמנט נוסף – כזה שיגרה אותם להשקיע ולעשות גם דברים שאינם אוהבים. אחד האלמנטים עמם משתמשים בתנוענת הוא שילוב משחק בתהליך הלמידה.

באמצעות המשחק הילד משפר את תהליך הלמידה, נהנה ממנו וכך גם זוכר טוב יותר את החומר. להצלחה במשימה נוספת פעילות מוטורית, תחושת הנאה, אימון גופני ועוד. בתנוענת  חיברו  ומשתמשים בהרבה משחקי סולמות ונחשים, משחקי קלפים,  טריוויה וכדומה כדי להחיות את הלמידה.

כיון שענת ממרכז תנוענת התמחתה בתנועה ותרומתה ללמידה, היא משתמשת רבות בתנועות במהלך הלמידה. הילדים, בייחוד התזזיתיים וההיפראקטיביים, מקבלים זאת בברכה. אם מצרפים תנועה לפעילות מסוימת, הילד יכול לזכור את הפעילות דווקא דרך התנועה. התנועה היא גורם מתווך, שעוזר לו ללמוד. יש ילדים שלומדים טוב יותר מראייה, יש משמיעה ויש ממוטוריקה. משחק פיזי להפנמת הלמידה: משחק מסירות בכדור, אומרים מילה וכל הברה לחוד זה מסירה, כמו ח-צו-צ-רה. או על אותו עיקרון – משחק ב-4 חישוקים המונחים על השטיח ב-2 שורות, קופצים בכל הברה בחישוק אחר וברווח בין המילים קופצים פנימה לרווח בין החישוקים. משחק נוסף – לימוד לוח הכפל חיבור וחיסור תוך כדי קליעה למטרה או קליעה לסל ואיסוף נקודות.
בתנוענת מודעים לכך ומשלבים את החושים כולם בתהליך הלמידה. כך הילד לומד מהר יותר, והלמידה, המתסכלת לא אחת, הופכת להליך מהנה, שמותיר תחושה טובה אצל הלומד.

מכאן הדרך לאהבת הלמידה קצרה, והשביל אל ההצלחה נסלל.