דיסלקציה

מהי דיסלקציה? מה הם הגורמים לה? איך מאבחנים אותה? והחשוב מכל-כיצד ניתן לטפל בה והאם ניתן "לרפא" אותה לגמרי?

הינה לקות בתחומי למידה שונים – בדרך כלל היא מתבטאת בקשיים בקריאה וכתיבה ולעיתים גם במתמטיקה. ישנן 2 סוגי דיסלקציות:

דיסלקציה מולדת אשר מייחסים אותה לבעיות שונות שהיו לילד בעת היותו עובר ברחם אמו או לגורמים גנטיים אחרים.

 

דיסלקציה נרכשת אשר התפתחה עקב חבלה, תאונה או טראומה חיצונית אחרת.

הסובל מדיסלקציה נתקל בקשיים בחמישה תחומים מרכזיים:

– קשיים בהגיית מילים מרובות הברות, בלמידת שפה זרה, בכתיבה תוך כדי הקשבה, בארגון וסדר של רעיונות ומחשבות, אוצר מילים דל, פער משמעותי בין הרמה בה הוא מסוגלים לבטא את עצמו בעל פה לעומת הרמה בה הוא מתבטא בכתב כאשר בעל פה הוא מצליח לבטא עצמו היטב בעוד בכתב הוא מתקשה ומבצע טעויות רבות.

– קשיים בקריאה מהירה, בהבנת חומר כתוב ובהפרדה בין עיקר לטפל.

– כתב לא קריא, קשיים בבניית משפטים נכונים וארגון כתיבה ברצף.

– קשיים בהבנת פעולות חישוב בסיסיות וזכירת סדר הפעולות, קשיים בהעתקת בעיות חשבוניות וסימני חישוב באופן תקין.

– קשיים בלמידת חומר מתוך מאגרי מידע שונים, בארגון זמן נכון,  ואי הצלחה במבחנים גם לאחר לימוד ושינון ממושך של החומר.

 

בגילאי גן החובה בשלב הקניית האותיות והקריאה מבחינים כי לילד\ה ישנו קושי בהפנמת הלימוד- הוא מתקשה לכתוב את האותיות הנלמדות או שכותב אותן בהיפוך, מתקשה לזכור את שמותיהן ולהעתיק משפט והנורה האדומה נדלקת.

 

בתנוענת- הקליניקה הטיפולית לאבחון וטיפול בקשיי למידה, מדגישים כי למען הצלחת הטיפול ויעילותו נדרש שיתוף פעולה מלא של ההורים בכל התהליך.

הטיפולים הנערכים בתנוענת כוללים הנחיות לעבודה גם במסגרת הבית-שעורי בית, תרגילים ופעילויות שונות לקידום ושיפור תפקודי הילד בכל המישורים. כאשר ישנו תיאום בין ההורים לענת  וההורים קשובים להנחיות ומעורבים בתהליך – סיכויי ההצלחה גדולים הרבה יותר. חשוב להיות עם יד על הדופק ולוודא שהילד מתקדם וההורים לא נותרים מאחור מנותקים מהתהליך.

 

מטרת הטיפול בדיסלקציה, - הינה לתת לילדים כלים להתמודד עם הבעיה, להקל עליה עד כמה שניתן וללמוד ל"עקוף אותה".

בתנוענת ישנן מספר שיטות טיפול לדיסלקציה:

מתבצעת בעיקר בשנות בית הספר היסודי. הילד הדיסלקט לומד במסגרת מקצועית פרטית, הכתיבה והחשבון בדרכים מותאמות לבעיה שלו- המחשות, הפשטות ושיטות שונות להקניית האותיות, מיומנות הכתיבה ופעולות החשבון.

– טיפול תומך שמטרתו להעצים את הילד הסובל מדסלקציה ולשפר את בטחונו העצמי באישיותו ובכישוריו, לסייע לו בתהליך הטיפול והלמידה כיצד להתמודד עם הדיסלקציה והשלכותיה ולתת לו מענה במצוקות שונות שהוא חווה בעקבות הבעיה.

3.     – בשיטה הייחודית של ענת ירדני. בקליניקה ניתנים טיפולים ייעודיים מתקדמים לכל תסמיני הדיסלקציה - טיפולי קינסיולוגיה, טיפולים במערכת התחושתית, בשיווי המשקל ובמערכת הצלבת המידע-תיאום מוח-עין-יד, העשרה אינסטרומנטלית ועוד.

 

לקליניקה של תנוענת מגיעים ילדים בכל הגילאים וכולם מתקבלים בו בזרועות פתוחות ואוהבות ובשפע פינוקים הפתעות ומבצעים.

הקליניקה מצויידת במבחר משחקים ענק ומגוון- החל ממזרוני קפיצים ומתקני תנועה חדשניים וכלה במשחקי למידה והתפתחות שחלקם פותחו על ידי לאה פקין מקנגרו ובתנוענת לאחר שנים של מחקר וניסיון.

הילד נדרש לעמוד באתגרים מרתקים, למלא משימות שונות, לשחק וליהנות ולהתקדם אל היעד האישי שלו.

 

רוני בן ה-7 למד בבית ספר פתוח והתקשה מאוד בחשבון. כאשר הוא הגיע לתנוענת לאבחון ראשוני  בשיטת אירלן נדהמנו לגלות שהוא לא מצליח למקם את סימני החישוב המתאימים בתרגילים בסיסיים ביותר והוא חווה גם קשיים בזיהוי האותיות, בקריאה ובכתיבה. רוני החל את תהליך הטיפול ובסופו יצא מהמכון ילד פורח עם חיוך גדול שיודע חשבון ומצליח לקרוא היטב בדרך לחיים חדשים.

 

איתמר ורועי – שני אחים הסובלים מPDD גנטי חמור הגיעו למכון לפני כשנה והבלתי יאומן התרחש- שינוי מדהים חל בהם וכיום הם מזהים את אותיות הא' ב' ונמצאים בדרך הנכונה להשגת היעד שלהם.